8519p

17,3K

4de

Volg Hans op Twitter, op Facebook of op Instagram.

Of neem contact op via het Contactformulier.

Rode Bietensap

Zijn er middeltjes (*) waardoor ik beter ga presteren?

Sporters zijn vaak goedgelovig als het gaat over middeltjes of gewoonten die prestaties kunnen verbeteren. Het klinkt immers aanlokkelijk te geloven dat er middelen zijn die je beter doen presteren zonder dat je er extra voor moet trainen.
Als iemand vertelt dat je beter gaat presteren indien je je tong tegen je gehemelte duwt tijdens de wedstrijd, dan is de kans groot dat iemand het gaat proberen. Ook als men vertelt dat je met 1 glas volle melk te drinken de dag voor de wedstrijd betere prestaties levert dan zullen er zeker sporters zijn die het uittesten. Zo vind je op internet honderden middeltjes terug die zouden leiden tot betere prestaties. Helaas is er in 99,9% van de gevallen geen goed onderzoek gevoerd die het positieve effect kan aantonen. In de meeste gevallen is het beweerde effect dan ook niet waar.

Beter lopen door rode bietensap?

Er zijn een aantal sporters die rode bietensap drinken om hun uithouding te verbeteren. Door gedurende een tiental dagen iedere dag een halve liter bietensap te drinken zou je een inspanning langer kunnen volhouden. Geef toe dat het op zijn minst bizar klinkt.
Een tweetal jaar geleden is er voor het eerst onderzoek gedaan naar de invloed van rode bietensap op ons uithoudingsvermogen.  En uit die studie blijkt inderdaad dat de proefgroep die rode bietensap dronk beter presteerde dan de groep die een placebodrankje kreeg.
Ondertussen is algemeen aanvaard dat rode bietensap de uithouding kan verbeteren. Rode bietensap bevat een hele hoge natuurlijke dosis nitraten die in ons lichaam de aanmaak van stikstofoxide bevorderen. Stikstofoxide op zijn beurt regelt de zuurstofopname in ons bloed. Hoe beter de zuurstofopname geregeld is, hoe beter onze uithouding!
Het is dus de grote hoeveelheid natuurlijk nitraat dat terug te vinden is in de rode bieten die onze uithouding doen verbeteren. Elke fles bietensap bevat echter niet evenveel nitraat. Dit is afhankelijk van de grond waar de bieten in staan en de weersomstandigheden. Rode bieten die dus minder nitraat bevatten zullen dus ook een minder groot effect hebben op je uithouding. Je kiest er dus best de flessen rode bietensap uit die veel nitraat bevatten.

En als jij nu toch vind dat je met je glas melk te drinken het gevoel hebt beter te kunnen fietsen, moet je er dan mee ophouden? Natuurlijk niet. Belangrijk is dat je een goed gevoel hebt bij wat je doet of het nu bewezen is of niet. Vergeet niet dat er ook zoiets bestaat als een placebo-effect. Als je gelooft dat het werkt dan zal je ook beter presteren. Zo zie je maar hoe belangrijk het mentale aspect is. If you think you can, you can!

(*) met ‘middelen’ bedoel ik prestatieverbeterende producten die legaal en natuurlijk zijn. Illegale prestatieverbeterende middelen (=doping) zijn gevaarlijk en verboden en worden hier dan ook niet behandeld.