8519p

17,3K

4de

Volg Hans op Twitter, op Facebook of op Instagram.

Of neem contact op via het Contactformulier.

Zout!

Vorige week had ik jullie beloofd iets meer over zout te vertellen. Het toeval wil dat er in de media afgelopen week heel wat te doen was rond het gebruik van zout. In de volksmond wordt vaak gezegd dat je beter niet teveel zout gebruikt omdat dit slecht voor het hart zou zijn. Een studie uit Leuven die deze week bekend raakte, toont echter aan dat te weinig zoutinname slechter is voor de gezondheid dan een normale zoutinname.  http://www.deredactie.be/permalink/1.1017272

In de praktijk wil dit zeggen dat je best wel wat zout bij je eten mag doen. Zout is immers een smaakmiddel en een smaakversterker waardoor sommige gerechten meer smaak krijgen. Te weinig of teveel zout innemen is niet goed. Een nuancering is echter wel nodig. Het is immers zo dat de voedselindustrie de meeste etenswaren reeds van veel zout voorziet. Bij voorverpakte producten kan je er dus van uitgaan dat extra toevoeging van zout niet nodig zal zijn. Extra zout bij je eten doen is dus eerder weggelegd als je werkt met verse producten. Vooral mensen met een hoge bloeddruk en hartproblemen kunnen best iets zuiniger zijn met zout.

Wat is zout?

Als ik het over zout heb dan bedoel ik keukenzout. De chemische formule voor zout is NaCl  (natriumchloride). Zout is dus een verbinding tussen Chloor (Cl) en Natrium (Na). De negatief geladen Cl-ionen binden zich met de kleinere positieve Na-ionen. Door deze verbindingen krijg je een kubisch vlakgecentreerde kristalstructuur (zie tekening).
Zout gebruiken we in ons eten om er smaak aan toe te voegen, om de structuur van voedingsmiddelen te verbeteren of om de houdbaarheid van ons voedsel te verlengen.

Waar komt zout vandaan?

De zee bestaat voor 2,6% uit zout. Veel van het zout dat we eten wordt dan ook gewonnen uit zeewater. Zout blijft achter na de verdamping van het zeewater.  Daarnaast zijn ondergrondse zoutreservoirs (steenzout) of pekel (water met zout) voorname bronnen van zoutwinning.

Waarom doe ik extra zout bij mijn eten als het warm weer is?

Zout of NaCl vervult een heleboel functies in ons lichaam. Zout hebben we nodig zodat zenuwprikkels kunnen worden door gegeven. Het regelt onze waterhuishouding binnen en buiten de cellen. Het voorkomt dat we spierkrampen krijgen. Enz… .

Dehydratatie (= verlies van vocht, uitdroging) is een belangrijke oorzaak van spierkrampen en verminderd het prestatievermogen. Je hebt zelf al wel gemerkt dat je bij warm weer meer drinkt. Dit komt omdat je meer zweet en dus meer vocht verliest. In warme en vochtige omstandigheden is zweten de enige reactie van het lichaam om oververhitting tegen te gaan. Mochten we niet zweten dan zou onze lichaamtemperatuur elke 5-7min inspanning met 1°C opwarmen. Dit zou progressief kunnen leiden tot oververhitting, hitteslag, coma en zelfs de dood.  Bij een vochtverlies van 2% van het lichaamsgewicht (1,5kg voor iemand van 70kg) vermindert het prestatievermogen al. Bij een vochtverlies van 5% van het lichaamgewicht daalt het prestatievermogen zelfs tot 30%! Het is dus uiterst belangrijk dat we voldoende drinken bij inspanning in warme temperaturen.

Door extra zout bij mijn eten te doen, houdt mijn lichaam meer vocht vast (*). Hierdoor heb ik minder kans op uitdroging en spierkrampen en zal mijn prestatievermogen op niveau blijven.
Het extra zout zorgt er ook voor dat ik minder snel een verzadigd dorstgevoel heb. Hierdoor zal ik dus meer drinken. Dit is positief aangezien ‘Dorst’ een slechte raadgever is. Drinken doe je best op geregelde tijdstippen die niet afhangen van je dorstgevoel. Op deze manier kan je dehydratatie voorkomen.

Om deze redenen doe ik op warme dagen extra zout op mijn eten! Volgende keer vertel ik jullie met veel plezier hoe rode bietensap mijn uithouding verbeterd.

(*)Osmotische waarde: het water verplaatst zich, door een semipermeabel membraan, naar de plaats waar de meeste deeltjes (in dit geval zout) zich bevinden.